Saturday, April 10, 2010

Yeni Film'de 'Belgeselde Gerçeklik' Yazısı


Ethem Özgüven'in belgesel sinemaya dair yazılarının ikincisi, Yeni Film'in Ocak-Mart 2010'u kapsayan 19.sayısında yer aldı.
Belgeselde Gerçeklik ve Hakikatı Tanımlama başlıklı yazısında Özgüven, belgeseli merkeze alarak, sanat eserlerinde gerçek ve hakikat ayrımına gidiyor:

"...İdeoloji ile yakın bir ilişki içine girmiş herhangi bir yapıtın sanatsallığı tartışılabilir ama gerçekliği tartışılamaz; bu yapıt mutlak anlamda o ideolojinin dışındaki yaklaşımlar için gerçek değildir. Her ideoloji kendi gerçeğini yaratır..."
"...Hem süreç ve hem de kapsadığı alan ve anlam olarak hakikat gerçeğe göre geniş ve daha karmaşık ve kapsamlı bir alanı, süreçleri, bilgiler bütününü tarif ediyor. Belgeselin arayışını da hakikate doğru bir süreç olarak görmek gerekiyor..."
"...Tam da bundan dolayı kurmacaya çok yakın bir anlayışla çekilen herhangi bir belgesel, tamamıyla gerçek görüntülerden oluşan bir diğer belgeselden daha "doğru", "dürüst", "değerli" olabilir..."

Özgüven yaptığı gerçek ve hakikat ayrımı doğrultusunda, belgesele hakikati arama misyonunu yüklüyor. Fakat aynı zamanda da, belgeselin kendi gerçekliği olması durumunun altını çiziyor ve ekliyor; "evet şüphesiz belgesel yoktur"; çünkü belgesel kendi gerçekliğini, elbette ki, üzerinde oynayarak (en azından, kameranın süzgecinden geçirerek) yaratır ve hakikate de bu şekilde ulaşmaya çalışır.

Ethem Özgüven'in yazısını Yeni Film'in 19. sayısında okuyabilirsiniz.

No comments:

Post a Comment